L’innovazione Digitale per la PA: Software vs Hardware
Le nuove tecnologie sono state considerate il volano per la crescita dell’efficienza burocratica e la riduzione dei suoi costi, con al centro dell’agenda l’hardware della pubblica amministrazione: la sua informatizzazione e progressiva smaterializzazione. Tuttavia, con l’avvento dei social media, diventa cruciale il coinvolgimento dei cittadini nei processi amministrativi, imponendo una trasformazione del software stesso della PA. Vale a dire, dell’impianto secolare delle sue strutture gerarchiche, delle sue procedure poco trasparenti, dei tempi stessi del decision-making. Con una particolare attenzione al ruolo della valutazione e della formazione per garantire performance capaci di reggere il carico crescente di domande – e di aspettative – che la partecipazione digitale sta innescando.
Questo numero si interroga sugli avanzamenti e le prospettive future dell’innovazione digitale con particolare riguardo al nostro paese.
Gli studiosi interessati a partecipare sono invitati a inviare un abstract compreso entro le 800 parole (compresa una bibliografia essenziale) + una nota di presentazione dell’autore o degli autori di massimo 100 parole. Tutti i materiali e le comunicazioni relative alla pubblicazione vanno all’indirizzo: redazione@digitalpolitics.it.
I contributi dovranno essere compresi tra le 6mila e le 8mila parole, note e bibliografia comprese. Le Web Reviews comprendono review articles e pezzi tra le 3mila e 5mila parole. Gli articoli possono essere scritti in inglese o in italiano.
Gli articoli vengono sottoposti a un doppio referee secondo il sistema del doppio cieco.
Digital Innovation for Public Administration: Software vs Hardware
New technologies play a central role in the reform policy for the Public Administration, first seen in the US, and then in other contemporary democracies in the Eighties and Nineties. As the New Public Management paradigm started to take hold, and the idea that the public sector was an area requiring constant maintenance and innovation, new technologies have been considered the way forward for increasing bureaucratic efficiency and reducing its costs.
At the heart of the agenda, in pole position, is the public administration hardware: its computerization and gradual dematerialization. Nonetheless, especially since the advent of social media, new technologies seem to be used more to involve citizens in administrative processes, thus pointing the way forward for the transformation of the actual software of the PA. The centuries-old hierarchical structure, with its somewhat nebulous procedures and its own decision-making timeframe, is being dismantled. With a particular focus on the role of evaluation and training to guarantee the kind of performance that can handle the increasing amount of questions – and expectations – resulting from digital participation.
This edition explores progress and future prospects for digital innovation, especially in Italy.
Academics who wish to contribute are invited to submit an abstract which should not exceed 800 words (including a brief bibliography) + author biodata of maximum 100 words. All materials and communications regarding the publication should be addressed to: redazione@digitalpolitics.it.
Full contributions should be between 6,000 and 8,000 words, including notes and bibliography. Web Reviews include reviews or articles between 3,000 and 5,000 words. Articles may be written in English or Italian.
Articles will be subject to double blind referee review.